24/7 Dierenarts Spoedlijn 0546 631260

Myiasis konijn

Myiasis is een vreselijke aandoening waarbij vliegenlarven zich in het konijn eten. Myiasis  zodra de temperatuur gaat stijgenen vliegen weer actief zijn kan dit toeslaan. Konijnen zijn er zeer gevoelig voor, maar bij schapen kan Myiasis veel ellende veroorzaken.

Hoe ontstaat het?

Door de geur van rotting en viezigheid worden vliegen aangetrokken. Aangekoekte ontlasting, ontstekingen aan de huid  en voerresten kunnen zo gaan stinken dat vliegen eropaf komen om hun eitjes te leggen. Uit de eitjes kruipen maden die in het vervuilde gebied op zoek gaan naar eten en zich letterlijk te goed doen aan het konijn. De kleinste huidirritatie kan al voldoende zijn voor de maden om zich in het konijn te graven.

Controleer je konijn.

Het is daarom belangrijk dat u uw konijn dagelijks controleerd op aanwezigheid van vliegenlarven of vliegeneitjes. Vliegeneitjes zijn zichtbaar als kleine witte stipjes op de vacht. Als u eitjes vindt, verwijder deze met een vlooienkam. De maden zijn kleine witte larven van de vlieg. U heeft ze vast wel eens gezien in de bak met groenteafval. Op het konijn kunnen er wel honderden tegelijk aanwezig zijn. Als u de maden op de vacht ziet kunt er van uitgaan dat er ook maden door de huid zijn gekropen. U kunt ze vaak onderhuids voelen kruipen. Elk konijn reageert anders op huidmadenziekte. Waar het ene konijn zich in een hoekje drukt, zal het andere dier druk rondjes gaan rennen om zo weg te lopen voor de pijn.

Spoed

Zodra u merkt dat uw konijn getroffen is door Myiasis neem dan direct contact met ons op.  Als de maden niet tijdig worden verwijderd zullen deze blijven doorgraven, met vaak fatale afloop. Dit kan snel verlopen. Dit is een spoedgeval en zal op de praktijk behandeled moeten worden. Daar kan uw dierenarts de maden verwijderen en het dier verder behandelen. Door de pijn kan het konijn in een shock toestand verkeren. Zo nodig wordt het konijn opgenomen.

Voorkomen

Het voorkomen van Myiasis is niet eenvoudig. Bij ons op de praktijk kunt u spray kopen deze werkt preventief tegen myiasis. Deze spray werkt werend tegen vliegende en stekende insecten. Ook kan het probleemoplossend ingezet worden als er reeds een besmetting heeft plaatsgevonden.

Myiasis komt meer voor bij konijnen met overgewicht, met diarree of met een natte achterhand door bijvoorbeeld nat strooisel. Houd u konijn daarom schoon en droog en inspecteer het dier dagelijks. Als u vliegen rondom uw konijn ziet, controleer het dier dan direct. U kunt proberen om het verblijf van uw konijn met muskieten gaas af te zetten. Let dan wel op voldoende luchtcirculatie en dat het niet te warm wordt.

Heeft u vragen? Wij helpen u graag bel of kom langs op een van onze verstigingen.

Dierenartspraktijk Geesteren

Langeveenseweg 24
7678 VE Geesteren

Maandag 09:00 – 17:30
Dinsdag 09:00 – 17:00
Woensdag 09:00 – 17:00
Donderdag 09:00 – 17:30
Vrijdag 09:00 – 17:00
Zaterdag spoedgevallen / na telefonisch contact

Dierenartspraktijk Almelo

Ootmarsumsestraat 428
7603 AX Almelo

Maandag 09:30 – 17:00
Dinsdag 09:30 – 17:00
Woensdag 09:30 – 17:00
Donderdag 09:30 – 17:00
Vrijdag 09:30 – 17:00

Afhalen op andere dagen/tijden op afspraak.

Bestellen per e-mail:  info@dapgeesteren.nl